Spanning is wie je denkt dat je zou moeten zijn. Ontspanning is wie je bent‘, luidt een oud Chinees gezegde. Herken je dat het soms moeilijk is om authentiek te zijn, in balans te blijven en je innerlijke rust te bewaren? Vraag je je af waar je vitaliteit en veerkracht is gebleven? Soms kan er veel op je afkomen: zorgen en verdriet, spanningen binnen relaties of op het werk, verlies van werk, teleurstelling, tegenslag, keuzes die je hebt gemaakt die achteraf bezien niet juist blijken te zijn. Maar ook veel alledaagse kleine spanningen bij elkaar zorgen voor een hoog stressniveau. Niemand leeft zonder stress, maar soms kun je het even niet meer overzien. Het maakt je onzeker, gespannen, overprikkeld of gestrest.

Stress is een term die we gebruiken voor spanning, druk en belasting die je geestelijk en lichamelijk ondervindt als reactie op gebeurtenissen. De omstandigheden kun je niet altijd veranderen, maar je kunt er wel mee leren omgaan zodat je gezondheidsproblemen kunt voorkomen en je kwaliteit van leven kunt verbeteren. Het is niet fijn om voortdurend onder stress te leven. Maar wanneer je om je heen kijkt lijkt het wel normaal om onder hoge druk te werken en te leven. Toch is het vaak niet de hoeveelheid werk die voor stress zorgt, maar (de combinatie met) alle prikkels uit je omgeving en de eisen die je aan jezelf stelt! Leg de lat dus niet te hoog door teveel willen en moeten. Wees zuinig op jezelf, want langdurige stress kan destructieve gevolgen hebben zoals burn-out of depressie. Stress is echter niet alleen maar negatief: een mens heeft ook positieve stress of uitdaging nodig, dat houdt je scherp en daar put je kracht, plezier en energie uit. Zonder die positieve stimuli zou het leven maar saai zijn en ook dat is niet goed voor je gezondheid.

 

Wat nu?

Je kunt bijvoorbeeld starten om online je werkstress te checken, maar persoonlijke coaching is vaak effectiever. Anja de Blaeij advies & coach kan je ondersteunen om je stressbronnen op te sporen, je stressreacties in kaart te brengen en inzicht te krijgen wat er eigenlijk gebeurt in je lichaam en hoofd door stress. Maar het belangrijkste: wat kan je zelf doen en hoe kun je anders voelen en denken om je stress te verminderen en waakzaam te worden voor de signalen? Sta met je aandacht eens stil in het moment, je lichaamshouding en ademhaling en je omgeving en word je bewust van je lichaam, je emoties en je energie. Wat zie je, hoor je, voel je, denk je… wat belemmert je en houd je nog vast uit je verleden, of waar ben je bang voor om voor uit te komen?

 

Stress Reductie Programma

Je kunt bij Anja de Blaeij advies & coach terecht voor het unieke HeartMath® Stress Reductie Programma dat gebaseerd is op hartcoherentie en biofeedback om je veerkracht te vergroten.

 

Coaching

Bij coaching staan de volgende vragen centraal:

  • Wie ben ik?
  • Wat wil ik?
  • Wat kan ik?
  • Wanneer sta ik in mijn kracht?
  • Hoe begrens ik me?

De coaching integreert (arbo)verpleegkundige kennis, NLP-coachingvaardigheden, training hartcoherentie, HeartMath coach en hooggevoeligheid. De coaching is bedoeld voor stress- en spanningsklachten, niet voor psychische stoornissen.

Ben je benieuwd geworden? Neem dan contact met me op om een afspraak te plannen.

Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn,
onze grootste angst is dat we mateloos krachtig zijn.
Het is ons licht, niet onze schaduw, die ons het meest beangstigt.
We vragen onszelf: wie ben ik om briljant, prachtig, talentvol en fantastisch te zijn?
Maar wie ben jij omdat niet te zijn!
Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst.
Er is niets verlichts aan om jezelf klein te maken,
opdat andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.
We zijn allemaal bedoeld om te stralen als kinderen.
We zijn geboren om de glorie van het allerhoogste dat in ons is te openbaren.
Die is niet in sommigen van ons: die is in iedereen!
En als wij ons licht laten stralen, geven wij onbewust andere mensen toestemming om hetzelfde te doen.
Als wij van onze eigen angsten bevrijd zijn, bevrijdt onze aanwezigheid vanzelf anderen.
Marianne Williamson