Eén op de zeven werkende Nederlanders heeft een burn-out, maar ook niet werkende mensen kunnen een burn-out ontwikkelen. Elke stressvolle en aanhoudende activiteit kan op den duur burn-out veroorzaken, maar als je prikkelgevoelig bent en je dagelijks leven onvoldoende afgestemd is op wat bij jou past, maakt dat je extra kwetsbaar. Het is vaak een opeenstapeling van stress en frustratie van jaren die uiteindelijk zo heftig wordt, dat zelfs wanneer je rust neemt, de klachten niet meer over gaan en je je voor een hele tijd afgebrand, uitgeput en emotioneel uitgeblust voelt. Door fysieke en chemische aanpassingen wijzigen je hormonen. Je emoties en gedrag heb je niet meer onder controle en je wordt onberekenbaar. Je hebt pas een burn-out als de vermoeidheid langer dan een half jaar duurt en niet verklaard wordt door een lichamelijke ziekte of psychische stoornis.

Je kunt zelf online een check uitvoeren en het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft wetenschappelijk onderzoek over burn-out gepubliceerd in de context van werk en maatschappij. Maar het gaat nu om wat het voor jou betekent!

Burn-out heeft een verborgen boodschap in zich. Als je ontdekt wat het jou te zeggen heeft ben je een grote stap vooruit! Het is een crisis, maar ook een kans: is het niet bijzonder dat je lichaam zelf aangeeft dat er iets moet veranderen? Leer hiernaar te luisteren en maak een nieuwe start!

Burn-out is eigenlijk het tegenovergestelde van flow of bevlogenheid. Het kan ontstaan wanneer je extreem gedreven bent door motieven die voor jou heel belangrijk zijn maar die niet tot het gewenste resultaat leiden. Er spelen altijd verborgen drijfveren, daarom hebben ze ook zo’n destructief effect. Je blijft keihard knokken – vaak op patronen van verantwoordelijkheidsgevoel en verplichtingen nakomen – terwijl je geen plezier meer beleeft aan wat je doet. Je ziet ook geen alternatief meer en voelt je gebonden.

Je lichaam en geest geven inmiddels al allerlei signalen af die zich kunnen uiten in:

  • chronische vermoeidheid, slaapproblemen
  • pijn in je hoofd, rug, nek, benen, spieren
  • eetproblemen, maagpijn, darmproblemen
  • verminderde weerstand, vaker verkouden of regelmatig een dag ziek
  • verhoogde bloeddruk, hartkloppingen, hartklachten
  • hoge ademhaling, gejaagdheid, overmatig zweten
  • irritatie, achterdocht, wantrouwen
  • niet meer kunnen genieten, minder lachen, lusteloos, futloos, interesseverlies
  • besluiteloosheid, onzekerheid, het gevoel tekort te schieten, schuldgevoelens
  • concentratieverlies, vergeetachtigheid
  • weerstand, overal tegen op zien
  • piekeren, angst, paniekaanvallen
  • somberheid, negatieve gedachten, depressiviteit
  • minder presteren en meer fouten maken
  • klagen, snel huilen, snel boos en geïrriteerd
  • meer alcohol, drugs of medicijnen gebruiken
  • sociale contacten uit de weg gaan, je afsluiten
  • desinteresse en impulsen vermijden, bijvoorbeeld geen nieuws kijken of kranten lezen

Je zit in de risicogroep om een burn-out te ontwikkelen als je de volgende kenmerken herkent:

  • neiging hebt tot perfectionisme
  • hard werkt
  • plichtgetrouw bent
  • idealistisch bent
  • ambitieus bent
  • behoefte hebt om jezelf te bewijzen
  • moeite hebt met nee zeggen
  • je eigen grenzen niet kent
  • meer doet dan kan
  • moeite hebt met delegeren
  • en/of jezelf opoffert

Het goede nieuws is, dat als je gaat herkennen en erkennen wat jouw diepere drijfveren zijn van deze houding, dit leidt tot inzicht en een fundamentele verandering naar een nieuwe fase in je leven. Je kunt gaan leren om nieuwe, gezonde en aantrekkelijkere keuzes te maken en om weer in je kracht te gaan staan. Het slechte nieuws is, dat de patronen van allerlei overtuigingen en blinde vlekken die in je burn-out verstopt zitten veel weerstand oproepen, waardoor je eerlijk naar jezelf moet kijken en tot je kern te komen om weer voluit te kunnen leven.

 

Coaching bij burn-out

Dat lukt niet altijd in je eentje, daarom wil Anja de Blaeij advies & coach je door coaching ondersteunen bij het herstellen, opbouwen en versterken van je persoonlijke veerkracht zodat je weer plezier krijgt in het leven, gezonder wordt, productief kunt zijn (re-integreren) en je zelfvertrouwen weer terug krijgt. De methode bestaat uit gesprekken en opdrachten om inzicht te krijgen in je gedrags- en denkpatronen en lichamelijke en energetische oefeningen. Het Stress Reductie Programma kan onderdeel zijn van de coaching.

Concreet werk je aan:

  • in contact komen met je lichaam
  • balans door een gezonde leefstijl en voeding
  • vertrouwen in je eigen kracht
  • gezonder in relaties staan
  • loslaten van traumatische ervaringen, negatieve patronen en overtuigingen
  • ontwikkelen van nieuwe ondersteunende overtuigingen en constructief gedrag
  • nieuwe doelen stellen, een toekomstperspectief waar je voor wil gaan
  • je energie weer laten stromen
  • keuzes maken die bij je passen en waarmee je de regie over je leven weer terug neemt

Geïnspireerd? Neem contact op. Als je uitgevallen bent op je werk wil je werkgever misschien bijdragen in de kosten om je weer te re-integreren. De coaching is geschikt voor stress-, spannings- en burn-outklachten, niet voor psychische stoornissen.

Maar beter is één hand gevuld met rust dan beide vuisten vol gezwoeg en najagen van wind.
Prediker 4:6