Je denkt misschien dat je hart heel gelijkmatig als een metronoom klopt, maar ons hart heeft een ritme dat steeds varieert en continu reageert op alles wat we doen, voelen en denken. Lichamelijke inspanning, stress en ontspanning is vast wel bekend, maar ons hart reageert ook op elke in- en uitademing. Dit noemen we hartritmevariabiliteit (HRV), een analyse van de interval tussen twee hartslagen. Die interval kan erg verschillend zijn: wanneer je hartslag op een regelmatige manier van versnelling en vertraging afwisselt is er een goede balans of coherent sinuspatroon, maar bij verstoring zie je een grillig en onregelmatig patroon. In dat geval is de hartcoherentie niet voldoende in balans. 

Ons hart en onze hersenen, zenuwstelsel en hormonen communiceren continu. Onderstaande video laat je de ‘Mysteries of the heart‘ zien. Fascinerend!

 

Je hartritme speelt een belangrijke rol in je gezondheid en welbevinden. Als het hartritme optimaal is, dan is er balans of coherentie. De systemen in je lichaam werken optimaal samen, je bent flexibel en veerkrachtig en er is rust en helderheid in je hoofd.

Je hartritme is niet gelijkmatig, maar varieert continu. Dit ritme heeft effect op je lichaam en op je emoties, gevoelens, gedachten en gedrag. Maar je ademhaling en wat je doet, hoe je je voelt of denkt heeft óók invloed op je hartritme.

De mate van hartcoherentie wordt zichtbaar door hartritmevariabiliteit (HRV), een analyse van de interval tussen twee hartslagen.
Op de afbeelding zie je een duidelijk verschil tussen een onregelmatige en een harmonieuze afwisseling van hartslagen.
Negatieve emoties zoals verdriet, angst, boosheid of frustratie laten je hart chaotisch pompen. Positieve emoties zoals dankbaarheid, waardering en plezier hebben een gunstig effect.

Daarnaast heeft het hart een eigen brein dat zelfstandig en onafhankelijk van de hersenen signalen afgeeft en zenuwstelsel en hormonen mee laat reageren. Dit hele systeem zorgt ervoor dat je elektromagnetisch veld of energie uitstraalt dat je kunt voelen en meetbaar is.

Het mooie is dat je je hartritme en energie zelf positief kunt beïnvloeden door een methode die uitblinkt in eenvoud en effectiviteit!

Hoe je meer inzicht in je stressbronnen en -reacties kunt krijgen, je eigen hartritmevariabiliteit kunt verbeteren en je fysieke en emotionele gezondheid kan vergroten leer je tijdens een hartconsult of in het HeartMath® Stress Reductie programma. Met behulp van biofeedback en eenvoudige technieken kun je zèlf een blijvende invloed uitoefenen op je welzijn.

Hartcoherentie is één aspect om in balans te komen en innerlijke rust te krijgen, naast tijd voor bezinning, een evenwichtige levensweg, voldoende lichaamsbeweging en bewuste voeding.

Afbeeldingen: stress-hartcoherentie.nl / © 2012 Pixton.com
 

Een naar buiten gerichte geest blijft altijd hunkeren. Een naar binnen gerichte geest vindt rust en stilte.
Deng Ming-Dao