Al sinds de jaren 40 van de vorige eeuw zijn er studies naar de hooggevoelige persoonlijkheid gedaan, maar pas sinds de Amerikaanse psychotherapeut Elaine N. Aron uitgebreid onderzoek naar HSP heeft gedaan is er meer bekendheid gekomen. Hooggevoeligheid bij volwassenen of kinderen is geen afwijking maar een normale aangeboren karaktereigenschap die mooi, maar ook lastig kan zijn om mee om te gaan. Je hebt géén therapie nodig, maar je kunt door coaching wel beter leren omgaan met je sensitiviteit zodat het juist een kracht wordt voor je!

De eigenschap hooggevoeligheid

Ongeveer 20% van de bevolking is HSP (highly sensitive person), je bent dus niet alleen! Hooggevoeligheid bij volwassenen komt bij mannen net zoveel voor als bij vrouwen en het betekent zéker niet dat je óvergevoelig of verlegen bent! De eigenschap hooggevoeligheid berust op een hoog sensitief zenuwstelsel waardoor je voortdurend in een staat van alertheid bent. Je zintuigen vangen signalen op die in de hersenen verwerkt worden. Dit proces verloopt bij hooggevoeligen uitgebreider en nauwkeuriger dan bij de meeste andere mensen. Dit is zelfs zichtbaar op een MRI-scan en in de hartritmevariabiliteit. Als hooggevoelige heb je dus geen betere zintuigen maar je verwerkt de indrukken complexer.

We krijgen voortdurend indrukken te verwerken in onze drukke samenleving. Kenmerken voor hooggevoeligheid bij volwassenen (of kinderen) is dat je sneller overweldigd wordt vanwege het continu opmerken van details en subtiliteiten. Dat maakt je attent en zorgzaam, maar mogelijk teveel op anderen gericht en daardoor verlies je de aandacht voor jezelf (identiteit en authenticiteit) waardoor je gaat piekeren en puzzelen, onvoldoende vat hebt op je dagelijkse energiebalans of je niet begrepen voelt door je omgeving.

Omdat je zo intens leeft heb je vaak periodes van pieken en dalen. Je hebt daardoor meer behoefte aan rust, aandacht en liefde voor jezelf om die vele prikkels (zowel intern als extern) te verwerken. Neem je die rust niet, dan raak je overprikkeld en oververmoeid, gefrustreerd, kun je je werk niet meer aan, ga je situaties vermijden, ontwikkel je stressklachten of op den duur zelfs burn-out.

Ben je hooggevoelig?

Vraag je je af of je misschien hooggevoelig bent? Kijk dan eens of je onderstaande kenmerken herkent bij jezelf.

  • Ik ben snel overprikkeld en moe;
  • Alles zie ik, alles hoor ik; 
  • In een drukke omgeving ben ik vlug afgeleid;
  • Ik heb veel behoefte aan rust en tijd voor jezelf
  • Onrecht en onechtheid maken dat ik verontwaardiging voel; 
  • Het lijkt erop dat ik verlegen ben, maar dat ben ik niet, ik heb alleen meer tijd nodig
  • Ik vervloei vaak met anderen
  • Ik ben perfectionistisch en heb faalangst
  • Als ik wat doe ga ik daar teveel in op;
  • Veranderingen vind ik erg moeilijk om mee om te gaan.

Misschien komen er herinneringen uit je kindertijd naar boven dat je al sterk reageerde op je omgeving en dat problemen bij jou harder binnenkwamen dan bij anderen. Misschien voelde je je anders dan anderen en ben je je toen al aan gaan passen aan de maatschappij waar de harde roepers het vaak voor het zeggen hebben. Het gevaar is dat je niet meer je authentieke zelf bent, waardoor je uiteindelijk in problemen komt.

Als je jezelf hierin herkent kun je ook de zelftest van Elaine R. Aron doen of kijk eens naar de trailer van de film Sensitive – The Untold Story van Elaine Aron, een initiatief om HSP wereldwijd te bekend te maken.

Wat nu?

Als je ‘je eigen gebruiksaanwijzing’ leert kennen en effectiever omgaat met jezelf, je energie en je omgeving, dan kun je je hooggevoeligheid als kracht en talent inzetten in je relaties en (werk)omgeving.

Dit zijn jouw mooie, krachtige kwaliteiten:

  • opmerkzaamheid, het oppikken van onopvallende signalen, intuïtie;
  • empathie en zorgzaamheid;
  • verbindend en constructief samenwerken;
  • zorgvuldigheid, creativiteit en inventiviteit;
  • gedreven, gewetensvol, loyaal en een groot verantwoordelijkheidsgevoel;
  • een sterk wens om een zinvolle bijdrage te leveren, zingeving en de ware zin van het leven, spiritueel;
  • helder voelend, een vooruitziende blik en signaleren van risico’s en mogelijkheden in een vroeg stadium;
  • een snel begrip van het grotere plaatje en de samenhang tussen onderdelen;
  • streven naar harmonie en diepgang;
  • intens leven en de capaciteit om echt te genieten van kleine dingen, de natuur;
  • eigenheid, heel gericht je eigen pad volgen, zelfreflectie.

 

Coachingsmogelijkheden

Wil je beter met je talent omgaan, je beter beschermen, verzorgen en in evenwicht blijven? Dat kan op verschillende manieren: door een individuele coaching of in een groep. Als hooggevoeligheidstherapeut, opgeleid door Susan Marletta-Hart maakt Anja de Blaeij advies & coach o.a. gebruik van Positive Power Psychology©, NLP en hartcoherentie.

Tijdens een individuele coaching kan ik dieper ingaan op jouw hooggevoeligheid, persoonlijke blokkades en (ondermijnende) denkpatronen. Soms gaat het om zelfacceptatie en bewustwording, soms om hat aanleren van praktische tools of soms heb je een luisterend oor en contact van hart tot hart nodig. Ik werk o.a. met Inner Child Therapy, Bodyscan® en Embodiment©, methodes om je weer in je kracht te zetten. Vervolgens kun je met hartcoherentie je veerkracht vergroten.

Hooggevoeligheid bij volwassenen, benieuwd geworden, wil je meer informatie? Vul dan het contactformulier in, dan maken we een afspraak. De coaching is niet bedoeld voor psychische stoornissen.

Ga niet uit jezelf vandaan; richt je naar je binnenste want in de innerlijke mens huist waarheid.
Augustinus